Přejít na menu

Úkoly

1. etapa - Vzhůru do Nepálu

Úkoly 1. etapy hry. Ta vyšla 1. října 2012.

1. úkol: Kronika (P) (za 12 bodů)

Ukažte, že jste správný klub a založte si kroniku. Pokud již kroniku máte, nemusíte zakládat novou. Do kroniky byste měli zapisovat všechny významné podniky vašeho klubu, schůzky a třeba detaily plnění úkolů do dlouhodobky. Nejlepší je pořídit si na ni sešit v tvrdých deskách libovolného formátu, ne však menší než A5. Jakmile si kroniku zřídíte, pošlete nám její foto společně s aspoň prvními dvěma stranami (buď foto, nebo sken).

Tento úkol je však průběžný! Pokud si tedy kroniku budete poctivě a s radostí vést, můžete nám každý měsíc poslat vyfotografované nebo naskenované nové stránky se zápisy či kresbami a dostanete další body.

Za první část úkolu - tedy zřízení kroniky a ukázku prvních dvou stran (v případě již existující kroniky dvou posledních stran) můžete dostat maximálně 12 bodů. Každý další měsíc pak můžete po celou dobu hry získávat dalších maximálně 5 bodů.

Úkol splnili:

  • 5 bodů - Bílí Tygři (Komentář k hodnocení: Ještě máte dost prostoru na zlepšení!)
  • 4 body - 53. BT Společenstvo Kočičích šípů (Komentář k hodnocení: Výborný zápis z večera světel i z Hobita. Barevně to vypadá čím dál tím líp ;))

2. úkol: Přihláška (za 10 bodů)

Abyste mohli začít soutěžit, musíte dát jasně najevo, že do toho jdete. Vyrobte proto papírovou přihlášku do hry a pošlete nám ji. Uveďte na ní jméno vašeho klubu, jména členů, vaše funkce, záliby atd. Můžete si s tím vyhrát i po barevné stránce, přidat třeba vše fotografie nebo cokoliv dalšího, co vás napadne. Lepší bude, když před tiskárnou dáte přednost vlastní umělecké tvorbě, přihláška tak nabude osobního kouzla a bude originální.

Úkol splnili:

  • 8 bodů - 5. AT Rejnoci (Komentář k hodnocení: Pěkná přihláška!)
  • 7 bodů - 53. BT Společenstvo Kočičích šípů (Komentář k hodnocení: Přihláška je pěkná a je fajn, že jste napsali něco o každém členovi klubu. Čekejte poštou odpověď.)
  • 5 bodů - PLZEŇŠTÍ PIRÁTI
  • 5 bodů - VIKINGOVÉ
  • 3 body - Bílí Tygři

3. úkol: Horský šerpa (za 16 bodů)

Každý turista, který se vydá do hor, si nese svůj ranec. Kdo si troufne na některý vrchol nepálských Himalájí, bude muset mít s sebou dost věcí a takový bágl se pěkně pronese. V těchto oblastech ale existují lidé, kterým se říká šerpa. Ti každému turistovi, pokud chce, za poplatek vynesou jeho zavazadlo do hor. Ti nejlepší a nejdrahší unesou až několika násobek své váhy!

Vžijte se nyní do role takového šerpy. Každý v klubu ať zkusí, jakou největší zátěž je schopen unést na vzdálenost 30 metrů. Jako zátěž můžete použít cokoliv chcete, ale važte přesně a poctivě. Můžete vyzkoušet různé způsoby přenášení, náklad se ale nesmí na dráze 30 metrů dotknout země a ani nikdo nesmí danému nosiči nijak pomáhat.

Napište nám kolik kilogramů přenesl ten nejlepší z vás a jakým způsobem se vám to podařilo. Můžete připojit fotografie a třeba popsat předchozí méně úspěšné pokusy.

Úkol splnili:

  • 15 bodů - 5. AT Rejnoci (Komentář k hodnocení: Teda Hruška je šerpa, jak se patří! :) A je bezva, že vás úkol bavil...)
  • 12 bodů - 53. BT Společenstvo Kočičích šípů (Komentář k hodnocení: Úkol jste splnili pěkně, i fotky jsou vtipné. Možná je příště neposílejte jen v obálce, ale zkuste z nich udělat nějakou pěknou koláž na papír... :))
  • 8 bodů - VIKINGOVÉ
  • 7 bodů - PLZEŇŠTÍ PIRÁTI

2. etapa - Katastrofa

Úkoly 2. etapy hry. Ta vyšla 1. listopadu 2012.

4. úkol: Přesný čas (za 11 bodů)

Katastrofa, která se odehrála ve vědeckém centru Daula v Nepálu, otřásla celým světem. Televizní stanice a noviny se předhánějí v zisku informací a podrobností o tom, co se vlastně stalo. Jednou z nejdůležitějších informací je také to, kdy přesně k tragickému závalu došlo.

Seismologická stanice v Irkutsku oznámila, že zaznamenala otřes v centrálním Nepálu v 17:30. Česká televize o incidentu informovala ve svém zpravodajství v 12:15.

V úvahu je ale třeba vzít časové rozdíly. Vašim úkolem je zjistit, v kolik hodin nepálského času došlo k závalu a s jakým zpožděním se informaci dozvěděli tady doma, v České republice.
Výborné bude, když připojíte i postup, jakým jste k výsledkům došli a můžete připojit i trochu vysvětlení, jak to s tím světovým časem vlastně je.

Úkol splnili:

  • 10 bodů - 5. AT Rejnoci
  • 2 body - 53. BT Společenstvo Kočičích šípů

1. etapa - Vzhůru do Nepálu

Úkoly 1. etapy hry. Ta vyšla 1. října 2012.

5. úkol: Čorten (za 20 bodů)

Když Zatopená jeskyně dorazila do Nepálu, nemohla si nevšimnout náboženského složení této země. Prolínají se zde buddhismus a hinduismus. Mezi lidmi v horách je rozšířen převážně buddhismus, takže při cestě po hřebenech můžeme narazit na spoustu nábožeČortennských staveb. Patří mezi ně kláštery neboli gompy, modlitební kameny nebo třeba čorteny.

Čorten (také stúpa) je stavba, která by měla ukrývat náboženské relikvie, jak vypadá můžete vidět na obrázku. Můžete ale najít i obrázky trochu jiné, každá stavba je totiž v něčem odlišná.

Vašim úkolem je postavit model čortenu. Co nejvyšší, největší a nejvěrohodnější. Použít smíte cokoliv chcete, ne však již postavené modely něčeho postaveného. Rozměry vašeho díla, postup výroby a nejlépe i fotografii nám pošlete.

Úkol zatím nikdo nesplnil.

6. úkol: Vízum (O) (za 10 bodů)

Než mohli členové Zatopené jeskyně vycestovat na studijní cestuVízum do Nepálu do Nepálu, museli splnit spoustu birokratických náležitostí. Tou nejdůležitější bylo získat vízum pro pobyt v této zemi.

Zjistěte, zda je možné získat do této země vízum a jaké podmínky je pro to nutné splnit. Zjistěte také, kolik za to museli mládeži zaplatit, resp. kolik za ně zaplatil časopis Science. To je první část úkolu. Tou druhou je uplatnění vašich zjištění v praxi. Pošlete nám žádost o vízum do Nepálu pro každého člena vašeho klubu. Uveďte vše, co si myslíte že musí obsahovat. My vám poté napíšeme, zda jste vízum získali. U této části úkolu výjimečně nepoužívejte žádné barvy a smíte použít tiskárnu, aby vše bylo opravdu v souladu s úřednickým šimlem.

Úkol je možné splnit pouze do 15. listopadu 2012.

Úkol splnili:

  • 9 bodů - 53. BT Společenstvo Kočičích šípů (Komentář k hodnocení: Skvěle splněný úkol!)
  • 8 bodů - 5. AT Rejnoci (Komentář k hodnocení: Pěkně splněno!)
  • 6 bodů - Bílí Tygři (Komentář k hodnocení: Žádosti jsou sice v pořádku, takže podstatnou část bodů dostáváte, ale chybí další údaje - co je potřeba udělat pro zisk víza,...)
  • 6 bodů - VIKINGOVÉ
  • 5 bodů - PLZEŇŠTÍ PIRÁTI

2. etapa - Katastrofa

Úkoly 2. etapy hry. Ta vyšla 1. listopadu 2012.

7. úkol: Tajný dopis (O) (za 16 bodů)

Při návštěvě laboratoře pozdních druhohor našel Michal na zemi obálku s dopisem. Byla zalepená a nadepsaná podivnou směsicí písmen. Sebral ji a hodlal zjistit, co je uvnitř. Pravděpodobně to vypadlo z kapsy některému z vědců. Už ale neměl příležitost to zjistit.

Všem klubům, přihlášeným do dlouhodobé hry, zašleme v nejbližších dnech zásilku, která bude obsahovat i výše zmíněný dopis. Smíte jej otevřít a vašim úkolem je zjistit z něj co nejvíce informací. Luštěte, hledejte, zjišťujte, dedukujte... Čím více správných informací nám napíšete, tím lépe.

Úkol je možné plnit jen do 31. prosince 2012.

Úkol splnili:

  • 16 bodů - 53. BT Společenstvo Kočičích šípů (Komentář k hodnocení: Tak tento úkol jste vyřešili opravdu rychle! :) A naprosto správně, takže plný počet bodů vás nemine!)
  • 16 bodů - 5. AT Rejnoci
  • 14 bodů - Bílí Tygři
  • 9 bodů - PLZEŇŠTÍ PIRÁTI

8. úkol: Znalec Nepálu (za 20 bodů)

Nepál je stále tajuplnou zemí plnou krásné přírody, neobjeveného bohatství a kulturního dědictví. Najde se jen málo lidí, kteří tuto zemi navštívili a mohou říci, že ji poznali.

Abyste si udělali o koutu světa, ve kterém se odehrává naše dlouhodobá hra, trochu jiný obrázek, než jen z knih, filmů nebo internetu, najděte někoho, kde zde byl.

Ve svém okolí najděte cestovatele, dobrodruha nebo třeba horolezce, na tom nesejde, který navštívil Nepál. Pokud byl přímo v Himalájích, ještě lépe, a pokud dokonce na samotné hoře Dhaulagiri, tak máte splněno na sto procent.

Zeptejte se ho na zážitky z této země, jak dlouho tam pobyl a napište nám nějakou zajímavou historku, kterou tam zažil. Pro zpestření od něj můžete vyprosit nějakou fotografii či nějakou jinou zajímavost.

Úkol splnili:

  • 18 bodů - 5. AT Rejnoci (Komentář k hodnocení: Skvěle, našli jste dva dobrodruhy, z nichž jeden byl dokonce přímo na Dhaulagiri!)

9. úkol: Výkladová mapa (za 13 bodů)

Nikol si s sebou do Nepálu přivezla zvláštní druh mapy, který jí nejen prozradil, kde se co nachází, ale obsahoval také všechNepálny podstatné informace o památkách, přírodě a podobně. Sama ji uznačila pojmem výkladová mapa.

Jistě, mapa je důležitou součástí každého výletu či výpravy. Proto i vy si jednu takovou vyrobte! Ale ne ledasjakou, rovnou výkladovou!

Mapa by měla obsahovat nákres Nepálu s jeho nejvýznamnějšími přírodními reáliemi a jejich názvy, odlišené barevně tak, jako v normální mapě. A poté také všechny podstatné informace, které by turista či návštěvník země mohl potřebovat. Co vše do mapy umístíte, to je na vás.

Pokuste se vše zpracovat na jeden list papíru libovolné velikosti a ve finále jej složit ve stylu mapy. Mapu můžete opatřit legendou, přední stranu mapy nějak pěkně vyzdobit.

Úkol splnili:

  • 7 bodů - 53. BT Společenstvo Kočičích šípů (Komentář k hodnocení: Výkladová mapa je pěkná, i když by mohla obsahovat více "výkladu".)

10. úkol: Tma (za 9 bodů)

Jaké to je, když člověk leží zavalený sutí, nic nevidí a netuší, kde je? Podobný pocit úzkosti těžko zažijete nějak jinak. Vy si ale nyní můžete vyzkoušet, jaké to je pohybovat se v naprosté tmě a muset přitom něco vykonat.

Sejděte se v klubovně (nebo jiné místnosti) a učiňte opatření, aby v ní byla naprostá tma. V případě potřeby ucpěte všechny otvory apod, aby jste skutečně nic neviděli. Předem si vyrobte z papíru nebo z čehokoliv jiného (ne však žádný fosforeskující materiál či něco podobného) šest krychliček o straně délky 5 cm.

Jeden z vás, třeba vedoucí klubu, rozmístí sám v klubovně šest krychlí tak, aby byla volně přístupná, ale aby třeba neležela na zemi uprostřed klubovny - např. do police knihovny, do rohu sedačky apod. Tento člen klubu už se hry dále neučástní, ale po ukrytí všech krychlí vpustí do místnosti ostatní členy, kteří se snaží v co najkratším čase najít všechny krychle. Po tmě.

Vedoucí ostatním nijak neradí, vůbec nemluví, jen stopuje čas. Můžete to zkoušet vícekrát, můžete měnit ukrývače, ale vždy musíte změnit místa ukrytí krychliček. Napište nám nejlepší čas, v jakém jste nalezli všech šest.

Úkol splnili:

  • 8 bodů - 53. BT Společenstvo Kočičích šípů
  • 7 bodů - PLZEŇŠTÍ PIRÁTI
  • 5 bodů - 5. AT Rejnoci
  • 4 body - VIKINGOVÉ

3. Etapa - Podzemní národ

Úkoly 3. etapy hry. Ta vyšla 3. prosince 2012.

11. úkol: Jednoruký zavazovač (za 11 bodů)

Po hrozivém zřícení z laboratoře pozdních druhohor Aneta zjistila, že má něco s rukou. Hrozně ji bolí a nemůže s ní nic dělat. Na některé činnosti ale potřebuje obě ruce! Bude si muset poradit...

Vy si nyní vyzkoušejte, jaké to je pokusit se zavázat tkaničku u bot jednou rukou. Stačí zavázat jednu nohu, použijte klasickou botu a klasický uzel. Druhou ruku mějte za zády. Kromě ní smíte používat celý zbytek těla. Trénujte a napište nám, jak se vám to dařilo a především nejlepší čas, za který si některý z vašich členů dokázal tkaničku zavázat.

Úkol splnili:

  • 11 bodů - 5. AT Rejnoci
  • 9 bodů - 53. BT Společenstvo Kočičích šípů (Komentář k hodnocení: 21 sekund je výborný čas!)
  • 8 bodů - PLZEŇŠTÍ PIRÁTI
  • 7 bodů - VIKINGOVÉ

12. úkol: Kniha (za 13 bodů)

Z druhého a třetího dílu příběhu Dhaulagiri už víte, co se Zatopené jeskyni na exkurzi v Nepálu přihodilo. Po přečtení příběhu a komiksů možná budete schopni najít v jejich osudech podobnost s jinými románovými hrdiny.

Vašim úkolem je povzpomínat, zda už jste někdy nečetli nějakou knihu, jejíž děj je aspoň vzdáleně podobný událostem, které se přihodily Zatopené jeskyni. Pokud ne, pokuste se nějakou takovou knihu najít. Až se vám to podaří, napište nám, o čem kniha je, v čem se její děj podobá tomu z naší dlouhodobky a v čem se naopak liší. Můžete přidat další své názory a postřehy.

Úkol splnili:

  • 13 bodů - 53. BT Společenstvo Kočičích šípů (Komentář k hodnocení: Výborně, našli jste rovnou osm knih! Za to si zasloužíte plný počet bodů!)

13. úkol: Rozstříhaná zpráva (P) (za 15 bodů)

Zadání tohoto úkolu je velice jednoduché: Každý měsíc se na tomto webu (v sekci Co se děje v Nepálu) objeví šest jednotlivých částí zprávy. Budou se objevovat po jedné v dopředu neznámém čase a budou vidět jen na 8 hodin. Poté zmizí a už nebude možné její znění získat.

Měli byste tedy co nejčastěji sledovat stránky dlouhodobky (konkrétně sekci Co se děje v Nepálu) a pokusit se zachytit co nejvíce částí zprávy.

Úkol je průběžný, takže na konci každého měsíce nám můžete poslat všechny části zprávy, které jste zachytili, a podle jejich počtu a správnosti dostanete každý měsíc body. Pokud se vám podaří každýý měsíc zachytit všech šest částí zprávy, obdržíte každý měsíc 15 bodů!

Úkol splnili:

  • 17 bodů - 53. BT Společenstvo Kočičích šípů
  • 15 bodů - 5. AT Rejnoci
  • 8 bodů - PLZEŇŠTÍ PIRÁTI

14. úkol: Portrét náčelníka (za 10 bodů)

Jednou z ústředních postav našeho vyprávění se ve třetí části stává náčelník kmene Dauláků, Mičichava. Jeho podoba a vlastnosti jsou v příběhu poměrně věrně vyobrazeny, ovšem každý si jej asi představí jinak.

Vašim úkolem tedy je vyobrazit náčelníka Mičichava tak, jak si jej podle popisu představujete vy. Můžete buď zaslat jednu kresbu od nejlepšího kreslíře klubu, nebo poslat kreseb více - třeba od každého člena. Vyobrazením k komiksu se nenechejte ovlivnit - dejte průchod vlastní fantazii a tvořivosti!

Úkol splnili:

  • 10 bodů - 5. AT Rejnoci
  • 8 bodů - 53. BT Společenstvo Kočičích šípů
  • 8 bodů - PLZEŇŠTÍ PIRÁTI (Komentář k hodnocení: Povedené!)
  • 6 bodů - VIKINGOVÉ

15. úkol: Historie kmene (za 20 bodů)

Zatopená jeskyně se především od náčelníka kmene dozvěděla spoustu podrobností o jeho historii a o tom, jak se vlastně kmen dostal do své podzemní říše. "Škoda, že jste si nepsali po celou tu dobu něco jako kroniku, to by bylo něco!" řekl Ríša, a měl pravdu.

Pokuste se vytvořit kroniku kmene Dauláků. Vžijte se do kůže některého příslušníka kmene a napište kroniku jeho rukou. Začněte důvody odstěhování do podzemí a pokračujte podle informací, které se Zatopená jeskyně dozvěděla. Přitom si smíte některé detaily nebo události domyslet podle toho, jak by se podle vás odehrály.

Způsob zpracování a forma je na vás, body obdržíte podle toho, jak věrohodně bude kronika působit.

Úkol splnili:

  • 15 bodů - 53. BT Společenstvo Kočičích šípů

4. Etapa - Cestou necestou

Úkoly 4. etapy hry. Ta vyšla 2. ledna 2013.

16. úkol: Fantasy test (O) (za 8 bodů)

Osudy Zatopené jeskyně se postupně z roviny dětské pohádky dostaly až do sfér fantazijních. Objevil se nám zde podzemní národ ne úplně stoprocentních lidí s vlastní historií a celé neznámé území Argaly. Málokdo z vás možná na začátku dlouhodobky tušil, že z jejího tématu se nakonec vyklube fantasy.

Jak jste na tom s fantasy světy vy? To můžete prokázat v následujícím testu, který obsahuje osm otázek týkajících se všemožných fantasy knih a filmů.

1. Jakou rasu představuje postava jménem Winky v příbězích Harryho Pottera?
2. Jak se jmenuje nejmladší ze čtyř dětí, kteří proniknou do světa Narnie v knize Lev, čarodějnice a skříň?

3. Jak zní formule, popisující moc Jednoho prstenu v knihách a filmech Pán prstenů?
4. Jak se nazývá veličina, se kterou ve fantasy hře Dračí doupě operuje kouzelník či alchymista a kterou potřebuje pro sesílání kouzel?

5. Kdo režíroval poslední filmové zpracování fantasy klasiky Alenka v říši divů?

6. Jaké povolání vykonával otec Carlislea v knize Stmívání?

7. Kolik knih obsahuje cyklus Úžasná Zeměplocha od Terryho Pretcheta a která z nich vyšla v ČR v roce 2006?

8. Jaké je nejvýznačnější fantasy dílo spisovatele, který se narodil 22. Ledna 1906 v Texasu a zemřel 11. Června 1936 tamtéž?

Úkol je možné plnit pouze do 15.února 2013.

Úkol splnili:

  • 8 bodů - 53. BT Společenstvo Kočičích šípů (Komentář k hodnocení: Vše správně!)
  • 8 bodů - 5. AT Rejnoci

17. úkol: Rozhovor (za 30 bodů)

„Já jsem z toho náčelníka hrozně nervózní. Nikdy nevím, jak mám mluvit s někým, kdo má nějaké postavení. Aby se třeba neurazil,“ šeptala Michalovi Aneta.

Jednat s někým výše postaveným, než jste vy, nemusí být někdy jednoduché. A je přitom jedno, jestli je to starosta pozemské vesnice nebo náčelník podzemního národa. A co vy, zvládli byste vést s náčelníkem Mičichavou rozhovor na úrovni? Přímo s ním si bohužel promluvit nemůžete, ale při plnění tohoto úkolu si vyzkoušíte něco hodně podobného! Kontaktujte ve svém městě či vesnici primátora nebo starostu a pokuste se s ním učinit rozhovor. Mnohdy to možná nebude jednoduché a budete přitom potřebovat pomoc někoho z dospělých, zde to nevadí. Učiňte vše, co bude potřeba – někdy je potřeba použít menší lsti, abyste se k takovýmto lidem dostali. Pokud se vám to podaří, vyptejte se zpovídaného na jeho dětství, možná vás překvapí, že mnoho lidí, u kterých byste to vůbec nečekali, chodilo v dětství třeba do skautu, nebo dokonce mělo svůj klub! Můžete se zeptat na jejich vztah k fantasy knihám a povědět jim o naší dlouhodobé hře.  Otázky si připravte předem, při rozhovoru se je ale snažte nečíst. Pokud se vám podaří domluvit si s vaším starostou schůzku a nebudete si vědět rady s otázkami, napište, poradíme vám.

Rozhovor si celý zaznamenejte, nejlépe na diktafon nebo fotoaparát (jako video), většinou to jde i na mobilní telefon. Jako řešení úkolu nám poté pošlete buď samotnou nahrávku, nebo přepis rozhovoru. Každopádně ale pošlete také hlášení o tom, jaké to bylo a jak se vám dařilo osobu uhnat k rozhovoru. Pokud se vám nepodaří sehnat přímo starostu nebo primátora, můžete udělat rozhovor s někým podobně důležitým. Vždy ale dbejte na slušné chování!

Úkol zatím nikdo nesplnil.

18. úkol: Výprava (za 15 bodů)

Zatopená jeskyně se rozhodla vydat se společně s několika Dauláky na výpravu zpět na povrch zemský. Ani zdaleka si s sebou nemohou vzít vše, co by chtěli, a určitě je čekají překážky, o kterých se jim ani nesnilo.

Vydejte se také na výpravu! Vašim úkolem je uspořádat klubovní výpravu na libovolné místo v přírodě a vzít si přitom s sebou co nejméně věcí. Na celý klub máte povolen jen jeden batoh (maximálně, možná se obejdete i bez něj) a do něj se snažte si sbalit jen opravdové nutnosti!

V hlášení poté napište, jaké zajímavé místo jste navštívili a které věci (přesně) jste měli s sebou. Připojte své zážitky a fotografie.

Úkol splnili:

  • 13 bodů - 5. AT Rejnoci
  • 10 bodů - 53. BT Společenstvo Kočičích šípů

19. úkol: Šplh po stromu (za 12 bodů)

Při cestě napříč územím kmene Dauláků a ještě mnohem dále bude muset Zatopená jeskyně nespočetně krát prokázat svou obratnost, mrštnost a sílu. Kdyby věděli, co je čeká, možná by více trénovali.

Vy tu možnost naštěstí máte. V tomto úkolu si vyzkoušíte všechny výše jmenované vlastnosti a to při šplhání na strom. Úkolem totiž je vylézt na co nejvyšší strom. Postup je následující: najdete si v okolí klubovny nebo kdekoliv jinde dostatečně vysoký strom a zajistíte, kam nejvýše jste na něm schopni vyšplhat – každý člen klubu bez pomoci kohokoliv jiného. Nejvyšší místo, kam úspěšně vylezou všichni členové klubu, změřte zvrchu spuštěným provázkem, jehož délku pak změříte na metru či na pravítku. Smíte zkoušet více stromů a napište nám tu nejvyšší příčku, které jste všichni dosáhli a jak se vám to dařilo.

Úkol splnili:

  • 9 bodů - 53. BT Společenstvo Kočičích šípů

20. úkol: Místo s pohnutou historií (za 20 bodů)

Klub Zatopená jeskyně už toho ve své dlouhé historii zažil spoustu. Kluci a holky byli ve vesmíru, rozmotávali případ zmizelého cizince nebo prohledávali starou továrnu. Všichni totiž mají rádi záhady a obzvlášť je přitahují místa s podivnou historií.

Vašim úkolem je vyhledat nějaké místo či budovu, která má neobyčejně zajímavou historii. Může to být třeba budova vašeho obecního úřadu, kde ve středověku sídlil kat nebo něco podobného. Ještě lepší ale bude, pokud to bude místo či budova opuštěná, protože se tam budete moci vypravit a sami to prozkoumat. Pokud se vám podaří nalézt nějakou listinu nebo předmět, která s historií místa souvisí, body navíc vás jistě neminou! Pro získání více informací  o takovýchto budovách doporučujeme poptat se pamětníků.

Úkol splnili:

  • 17 bodů - 5. AT Rejnoci
  • 12 bodů - 53. BT Společenstvo Kočičích šípů (Komentář k hodnocení: Pěkné!)

5.Etapa - Ztráta mapy

Úkoly 5. etapy hry. Ta vyšla 3. února 2013.

21. úkol: Trvanlivé jablko (za 19 bodů)

Výprava Zatopené jeskyně a nejodvážnějších Dauláků k zemskému povrchu narazila na další nesnáz. Na dlouhou cestu si sice všichni nabalili dostatek zásob, ovšem část z nich není trvanlivá a proto rychle podléhá zkáze. Sníst je všechny najednou by bylo velice neuvážené, ovšem nechat je shnít ještě neuváženější. Musí proto rychle vymyslet způsob na jejich uchování.

Vašim úkolem bude úplně to stejné. Vezměte obyčejné jablko průměrných rozměrů libovolné odrůdy a vymyslete způsob, jakým jej zakonzervujete. Musíte být ale pečliví, protože zakonzervované (zabalené, zalité,…) jablko musíte umístit pod vodu (na dno řeky, rybníka, jezírka apod.) na dobu jednoho měsíce. Až jej poté vytáhnete, musí být stále v poživatelném stavu, tzn., že nesmí shnít nebo se dokonce rozložit.
Když budete jablko ukládat do obalu, nesmíte jej nijak poškodit (třeba rozříznout napůl) a při ukládání pod vodu jej jednak dostatečně zatižte, aby vám neuplavalo nebo nevyplavalo na hladinu a také jej raději zamaskujte, aby jej někdo nevylovil nebo vám váš pokus nezhatil. Přesně po měsíci jablko vylovte a zkontrolujte jeho stav. Můžete udělat fotografii, a pokud jste jej zakonzervovali opravdu dobře, budete schopni jej i sníst.

Úkol splnili:

  • 18 bodů - 53. BT Společenstvo Kočičích šípů (Komentář k hodnocení: Splněno na jedničku!)

22. úkol: Ztracená mapa (za 25 bodů)

Jak vyplývá už ze samotného názvu páté etapy naší dlouhodobky, výpravě se během cesty podařilo ztratit mapu. Možná sami víte, že ztráta mapy při cestě naprosto neznámým terénem se může klidně rovnat několika dnům bloudění nebo, v horších případech, i smrti. Bohužel, partě okolo Zatopené jeskyně se mapu znovu nalézt nepodařilo. Vy máte šanci mít větší úspěch.

V nejbližších dnech vám pošleme poštou zásilku obsahující jednu část mapy. Vašim úkolem bude přesně podle instrukcí, které spolu s kouskem mapy přijdou, kontaktovat další kluby a získat další části mapy. V případě, že získáte celou mapu, obdržíte plný počet bodů.

Úkol splnili:

  • 25 bodů - Bílí Tygři
  • 25 bodů - 53. BT Společenstvo Kočičích šípů
  • 25 bodů - 5. AT Rejnoci

23. úkol: Záhadná plodina (za 20 bodů)

Zatopená jeskyně a spolucestující Dauláci jsou nuceni se na delší dobu utábořit v údolí řeky Dró, protože jim došly potraviny. Zoufale hledají jakýkoliv způsob, jak nějaké získat. Poslední zbytky zásob už docházejí. Botanik Kabi ihned zasel několik semínek, která by měla do několika týdnů vyrůst a přinést nějaké jídlo. Do té doby je ale nutné zajistit i jiný zdroj obživy.

Vašim úkolem bude zasadit semínko, které vám pošleme poštou, do květináče a starat se o něj tak, aby vyrostlo. Až se tak stane, pokusíte se poznat, o jakou rostlinu jde a napsat nám to do redakce. Polovinu bodů obdržíte za úspěšné vypěstování rostliny, druhou za správné rozpoznání.

Úkol splnili:

  • 20 bodů - 53. BT Společenstvo Kočičích šípů (Komentář k hodnocení: Skvěle, vypěstovali a poznali jste rostlinu na výbornou!)

24. úkol: Zrádné ostrůvky (za 12 bodů)

Zrádné ostrůvkyCestou napříč Argalou potkávají výpravu Zatopené jeskyně netušené věci. Jednou z nich je i zvláštní přechod přes řeku, který musí celá výprava překonat.

Na obrázku vidíte kus řeky, pokrytý jednotlivými ostrůvky různé barvy (4 odstíny modré). Přes ně se musí dostat všech pět členů Zatopené jeskyně z dolné části na tu horní. Pravidla jsou ovšem následující:

Na jeden ostrůvek je možné vstoupit pouze jednou, ihned poté se ostrůvek propadne.Přeskočit smíte jen na ostrůvek, který s tím stávajícím sousedí celou plochou, nikoliv jen jedním bodem. Dále se jedna postava nesmí pohybovat z ostrůvku jedné barvy na ostrůvek stejné barvy, musí jít na jinou barvu. Takto musíte najít pět různých tras pro pět lidí a hlavně se snažit najít takovou variantu, která bude obsahovat co nejmenší počet ostrůvků. Podle toho také nakonec dostanete body. Obrázek si vytiskněte nebo obkreslete a pošlete nám nákres vašich tras.

Úkol splnili:

  • 12 bodů - 5. AT Rejnoci
  • 10 bodů - 53. BT Společenstvo Kočičích šípů

25. úkol: Rekordní podzemí (O) (za 14 bodů)

Fenomenálnost toho, co se přihodilo Zatopené jeskyni, je obrovská. Každý z nás už asi někdy byl v podzemí, nikdo ale asi ne v takovém, jako naši klubaři. Jaký je to asi pocit, když vás se zemským povrchem dělí stovky metrů?

V tomto úkolu si vyzkoušíte jeden ze životních osudů členů Zatopené jeskyně opravdu naživo. Vašim úkolem totiž bude dostat se jako klub co nejhlouběji pod zem. Přesněji řečeno musíte dosáhnout takové polohy, aby vás od zemského povrchu dělilo co nejvíce metrů. Navštivte tedy třeba nějakou štolu, lom nebo podzemí a napište nám, jak hluboko jste byli. Tento úkol je ovšem omezený, takže jednejte rychle. S vyhodnocením počkáme až do stanoveného termínu, a poté přidělíme body podle toho, kdo dosáhne největší hloubky. Rovněž můžete připojit fotky a popsat vaši cestu na místo.

Úkol je možné plnit pouze do 10. března 2013.

 

Úkol splnili:

  • 14 bodů - 5. AT Rejnoci
  • 13 bodů - PLZEŇŠTÍ PIRÁTI
  • 13 bodů - VIKINGOVÉ

6.Etapa - Komplikace

Úkoly 6. etapy hry. Ta vyšla 1. března 2013.

26. úkol: Rovnou do propasti (za 12 bodů)

V šesté části příběhu je Ríša nucem prokázat svou odvahu ve chvíli, kdy bude jedině on schopen zachránit všechny ostatní. Přemoci strach a udělat něco, čeho se bojíme, to není jednoduché. Ríša to dokázal.

Prokate i vy svou odvahu! Klekněte si na zem, poRovnou do propastiložte ruce na záda a pak se spusťe do "kolébky". Máte přitom dopadnout na prsa, s hlavou zakloněnou dozadu. Ruce musí zůstat  s t á l e  za zády, nesmíte jimi zmírnit pád. Jestliže dostatečně nezakloníte hlavu a nevytočíte bradu do strany, udeříte se do brady!

Tento kousek musí dokázat přesně podle zadaných pravidel každý člen vašeho klubu, pokusů máte libovolný počet. Jakmile bude každý z vás schopen se ladně spustit, máte splněno. Můžete nám poslat foto či video vašich pokusů.

Úkol splnili:

  • 10 bodů - 5. AT Rejnoci
  • 9 bodů - PLZEŇŠTÍ PIRÁTI
  • 9 bodů - VIKINGOVÉ
  • 8 bodů - 53. BT Společenstvo Kočičích šípů

27. úkol: Mluva beze slov (za 20 bodů)

Další ze schopností, kterou se oplatí ovládat, je mluvení beze slov. Co to obnáší? Jak jde mluvit beze slov? Nyní máme na mysli hru, kterou možná někteří znáte. Sami jí říkáme "Mlč, kresli a nechej hádat!"

Poštou vám pošleme několik slov nebo slovních spojení (každé samostatně zapečetěné). Každé z nich si vždy přečte pouze jeden člen vašeho klubu, ostatní jej nesmějí znát! Tento člověk si nyní vezme papír a bude se snažit dané slovo nakreslit tak, aby jej ostatní uhádli. A to co nejrychleji. Přitom nesmí vydat ani hlásku, nesmí kreslit písmena, číslice ani jiné znaky a nesmí ani kývat hlavou. Ostatním se musí podařit dané slovo přesně uhádnout do 2 minut. Kreslící osobu můžete střídat, proto bude každé slovo zapěčetěno zvlášť.

Napište nám, kolik a která slova se vám podařilo uhádnout do 2 minut, čím více jich bude, tím více bodů vás čeká.

Úkol splnili:

  • 12 bodů - 53. BT Společenstvo Kočičích šípů
  • 4 body - PLZEŇŠTÍ PIRÁTI

28. úkol: Zpráva nedoručena (O) (za 15 bodů)

Váš úkol je nyní jednoduchý. Rozluštěte následující zprávu a co nejdříve ji odešlete adresátovi, který je u ní uveden. Ke zprávě navíc uveďte jméno vašeho klubu.

Adresát: 605385250; Zpráva: 5 7777 8 33 8 2 6? 222 666 7777 33 7777 8 2 555 666? 88 777 222 444 8 33 66 33 5 7777 8 33 6 777 8 888 444. **
2.8, 1.3, 1.6, 3.5, 3.1, 3.3, 2.6, 3.5, 3.1, 2.9, 2.2, 3.4, 2.1, 3.7, 2.1, 1.9, 1.6, 3.4, 1.3, 1.5, 1.3, 2.2, 1.3.
1.5, 1.9, 3.7, 2.1, 2.2

Úkol je možné plnit pouze do 31. března 2013.

 

Úkol splnili:

  • 15 bodů - 5. AT Rejnoci
  • 13 bodů - 53. BT Společenstvo Kočičích šípů
  • 11 bodů - PLZEŇŠTÍ PIRÁTI

29. úkol: Podivné zvuky (O) (za 16 bodů)

Dobrý sluch není vše. Jak jste jistě četli (nebo budete číst) v šesté části příběhu, Hrabal velice dobře slyšel sérii podivných zvuků, nebyl ovšem sto poznat, co nebo kdo je vydává.

Poštou vám brzy přijde cd s několika nahranými zvuky. Vašim úkolem bude rozpoznat, co dané zvuky vydává nebo způsobuje a napsat nám to!

Úkol je omezený, je možné jej plnit pouze do 10. dubna 2013.

Úkol splnili:

  • 14 bodů - 53. BT Společenstvo Kočičích šípů (Komentář k hodnocení: Jedna chyba.)
  • 13 bodů - PLZEŇŠTÍ PIRÁTI (Komentář k hodnocení: 1 a půl chyby :))
  • 12 bodů - Bílí Tygři (Komentář k hodnocení: 2 chyby.)
  • 10 bodů - VIKINGOVÉ (Komentář k hodnocení: 3 chyby.)

30. úkol: Stroj času (za 20 bodů)

V Argale nelze rozeznat den a noc pouhým pohledem vzhůru. Systém vedení světla zajišťuje rovnoměrný přísun světla neustále. Jak tedy ale poznat, kdy je den a kdy noc? Jak odměřit čas? Je potřeba vyrobit jednoduchý stroj času.

To bude i váš úkol. Sestrojte jedonoduché měřidlo času, které bude schopno měřit čas delší než 2 minuty. Váš stroj například bude měřit 3 minuty a 24 sekund. Důležité je, aby váš stroj měřil stále stejnou hodnotu času s co nejmenšími rozdíly. Dále je potřeba, aby váš stroj byl ucelený předmět, který lze přenášet. Napište nám, jak jste stroj sestrojili a jaké má výsledky.

Úkol splnili:

  • 12 bodů - 53. BT Společenstvo Kočičích šípů

7. etapa - Vydržet!

Úkoly 7. etapy hry. Ta vyšla 5.dubna 2013.

31. úkol: Klubovní razítko (za 15 bodů)

Že jste klub či parta, která něco vydrží a nenechá se jen tak něčím vyvést z míry - to už jste během celé hry mohli všem dokázat. Nyní tedy zkuste pro svůj klub vytvořit něco reprezentativního!

Pro tentokrát zkuste vyrobit klubovní razítko. Mělo by zobrazovat něco, co je pro váš klub charakteristické i příznačné. Jakou metodu výroby zvolíte, to je čistě na vás. Doporučit můžeme vyřezávání do brambory či využití linolea, ale podrobně si to vyzkoušejte sami. Poštou nám pošlete fotku samotného razítka (možno i meilem) a na papíře jeho otisk.

Úkol splnili:

  • 14 bodů - PLZEŇŠTÍ PIRÁTI (Komentář k hodnocení: Razítko se vám opravdu povedlo!)
  • 10 bodů - 53. BT Společenstvo Kočičích šípů (Komentář k hodnocení: Mohli jste se rozepsat trochu více :))

32. úkol: Nezvyklé prostředí (za 12 bodů)

Když už Zatopená jeskyně strávila v podzemní říši kmene Dauláků více než půl roku, začaly se na některých členech klubu projevovat vlivy prostředí. Nejsou zvyklí na podivnou formu slunečního záření a především ji začíná vadit vzduch, který je o něco jiný než ten pozemský.

Vyzkoušejte si také situaci beze vzduchu! Vašim úkolem bude zadržet dech na co nejdelší dobu. Tento pokus musí vyzkoušet každý člen vašeho klubu a může to zkoušet kolikrát chce. u každého nám potom napište jeho nejlepší čas, kterého dosáhl.

Úkol je omezený, je možné jej plnit pouze do 30. dubna 2013.

Úkol splnili:

  • 10 bodů - 53. BT Společenstvo Kočičích šípů (Komentář k hodnocení: Pěkné časy.)

33. úkol: Dálná zpráva (za 14 bodů)

Skupina cestovatelů se těsně před plánovaným ukončením cesty musela rozdělit. Část výpravy se vydala prozkouma horský průsmyk, druhá pokračovala podél hustého lesa. V podvečer se obě části výpravy uviděly, ovšem na velkou dálku a nebylo pr ně možné si předat žádnou zprávu - neslyšeli se. Zprávu si tedy na dálku museli předat jiným způsobem.

I vy máte stejný úkol. Vymyslete způsob, kterým si budete moci předat zprávu nejméně o 10 slovech na co nejdelší vzdálenost. Jedna část vašeho klubu, která ji bude přijímat, nesmí znát obsah a musí ji přijmout co nejpřesněji.

Napište nám způsob a výsleddek vašeho vysílání.

Úkol splnili:

  • 11 bodů - 53. BT Společenstvo Kočičích šípů (Komentář k hodnocení: Morseovka je opravdu ideální způsob!)
  • 10 bodů - PLZEŇŠTÍ PIRÁTI

8. Etapa - Konečně doma

Úkoly 8. etapy hry. Ta vyšla 1. května 2013.

34. úkol: Otisky listů (za 10 bodů)

Když se Zatopená jeskyně konečně dostala ven z podzemní říše Dauláků, všichni si nesmírně oddychli. Ale nejen to. Zjistili, že se jim po jejich světě nesmírně stýskalo. Stýskalo se jim po naprosto všedních věcech, které ale v podzemí nenašli a jednou z nich byly i stromy a jejich krásné zelené listy.

Vyražte i vy ven objevit stromy ve vašem okolí. Nakděte pět druhů stromů, utrhněte list a vyrobte jeho otisk (inkoustem, temperami či čímkoliv jiným). Těchto pět otisků nám pošlete a ke každému připojte správný název stromu (složený z rodového i druhového jména).

Úkol splnili:

  • 10 bodů - 53. BT Společenstvo Kočičích šípů (Komentář k hodnocení: Pěkné!)
  • 10 bodů - PLZEŇŠTÍ PIRÁTI
  • 10 bodů - VIKINGOVÉ

35. úkol: Hrabalův hlavolam (za 9 bodů)

Už v letadle na zpáteční cestě domů si Hrabal krátil čas vymýšlením hříček a hádanek pro ostatní kamarády. Zde můžete vidět jeden z jeho hlavolamů.

Hlava každého člena klubu představuje jednu číslici. Pokud zjistíte, že např. hlava Nikol představuje v prvním řádku číslici 3, bude to platit v celém příkladu.  Vašim úkolem je dosadit místo hlav číslice tak, aby platila rovnice ve všech řádcích a také ve všech sloupcích.

Ve sloupcích je znaménko = nahrazeno dlouhou čarou. První řádek by mohl vypadat například takto: 12 x 13 = 156. V této podobě nám napište i řešení, které bude obsahovat samozřejmě všechny tři řádky rovnice.

Hrabalův hlavolam

Úkol splnili:

  • 9 bodů - 53. BT Společenstvo Kočičích šípů
  • 9 bodů - PLZEŇŠTÍ PIRÁTI

36. úkol: Orimagi? Origami! (za 10 bodů)

I v jarních či letních měsících se najdou dny, kdy počasí nedovolí strávit schůzku venku. Jeden takový zastihl i Zatopenou jeskyni při jejich schůzce. I tak byl ale program bohatý. Třeba Nikol přispěchala s knihou Origami, věnovanou japonským skládačkám z papíru. Všichni si v ní hned začali listovat a nevěřícně kroutili hlavami nad tím, co vše se údajně dá jen z papíru vyrobit.

Vašim úkolem je si také vyzkoušet origami. Zde máte k dispozici dva návody k poskládání Kachničky a Králíčka. Pokuste se je podle nich složit a samozřejmě přitom nepoužít nůžky ani lepidlo. Kachnička je jednodušší, za její složení vám dáme 4 body. Králíček je tažší a za jeho složení dostanete 6 bodů.

Složené výtvory nám v obálce pošlete spolu s hlášením. (Můžete je trochu smáčknout).

Kachnička Králíček

Úkol splnili:

  • 9 bodů - PLZEŇŠTÍ PIRÁTI (Komentář k hodnocení: Věru pěkné!)
  • 6 bodů - 53. BT Společenstvo Kočičích šípů (Komentář k hodnocení: No, králík je trošku znetvořený :D)

37. úkol: Rychlovka (za 26 bodů)

Tento úkol je trochu zvláštní. Skládá se z několika menších úkolů, které jsou ovšem velice jednoduché. Za splnění každého malého úkolu obdržíte tolik bodů, kolik je napsáno v závorce za ním, ovšem pouze pokud budete první, kdo jej splnil!

Ano, v tomto úkolu jde o rychlost. Pokud splníte některý z úkolů, ihned nám pošlete na email řešení. Pokud budete první, obdržíte za malý úkol plný počet bodů, pokud druzí tak polovinu. Další už neobdrží žádné body.

Řešení můžete posílat klidně po jednom úkolu, musíme hlavně být rychlí! Jde o to, jak se dokážete sehrát a rychle reagovat. Zde jsou úkoly:

1/ Sejděte se všichni členové klubu, zhotovte svou fotku a ihned nám ji pošlete emailem. (5 bodů)
2/ Zjistěte, co je znázorněno na Ulčovce číslo 69. (2 body)
3/ Najděte ve vašem městě kašnu, vyfoťte ji (klidně mobilem) a fotku nám ihned pošlete. (3 body)
4/ Zjistěte od některého z vašich učitelů/profesorů jak se má (tím že se ho zeptáte. je jedno zda přímo či elektronicky), výsledek nám napište. (4 body)
5/ Napište alespoň 3 barvy, kterých může nabývat safír. (2 body)
6/ Napište nám jména všech členů některého z jiných klubů, hrajících dlouhodobku. (4 body)
7/ Zjistěte, jakou příchuť horalky má nejraději stovkař klubů, Jiří Kalina - Čáp. (3 body)
8/ Zjistěte, jakou otevírací dobu má nejbližší krytý bazén ve vašem okolí. (3 body)

Úkol splnili:

  • 17 bodů - 53. BT Společenstvo Kočičích šípů
  • 9 bodů - Bílí Tygři

38. úkol: Vzpomínka na Dhaulagiri (za 15 bodů)

A je to tady - úplně poslední úkol letošní dlouhodobky. Líbila se vám? Pokud ano, zkuste vyrobit něco - cokoliv, co vám (i jiným) ji bude připomínat. Třeba obrovský nápis na dlažbu na náměstí, sochu z písku, nakreslit komiks, napsat povídku,... Fantazie je jen na vás, vytvořte cokoliv, co se nějak bude vázat k naší dlouhodobé hře a pošlete nám foto.

Úkol splnili:

  • 7 bodů - 53. BT Společenstvo Kočičích šípů (Komentář k hodnocení: Vaše zpověď je opravdu srdceberoucí! Díky za ni. Obrazec, který jste vytvořili, je rovněž skvělý. Menší porce bodů za tento úkol je ovšem způsobena tím, že váš výtvor defacto není "vzpomínkou", jak je koneckonců řečeno v samotném názvu, a to v tom smyslu, že by ho někdo třeba mohl v jeden okamžik vidět celý. Ale to je jen drobnost, koneckonců body zas tak nutně nepotřebujete, že :))
Přihlásit uživatele